La nostra història

Abans, a Sant Joan , es feia un pessebre a cada casa. Aquell pessebre es feia de suro i molsa. S’hi posava un riu, els ànecs, el caçador, el capellà amb el paraigua, el pont amb aquell home enfeinat a sota. La mainada amb el sr Rector, anàvem a visitar els pessebres i s’hi feia una cantada.

En acabar-se (la guerra) es tornà a remoure, però ja no hi havia aquell entusiasme ni aquella afecció. El capellà junt amb l’Acció Catòlica, intentava, mitjançà concursos, arrencar de nou aquella tradició mig apagada; però el foc del pessebrisme no feia flama; va ser quan un grup de persones amants de l’art, la cultura i la religió, aconsellats i dirigits pel senyor Ferran Soler Roigé, que en pau descansi, varen ajuntar aquestes brases i s’encengué el foc, essent la flama la nostra Agrupació

És en aquesta època que Joan Mestres i Baixas va formar un grup pessebrista per explorar la nova línia artística de treballar amb guix . en aquest primer grup hi eren en Miquel Carreras, Enric Castells, Manel Lluís Samsó, Octavi Joaquin I Pi De La Serra.

El 1953 es va fer la primera exposició al local parroquial, com sempre amb presses, per inaugurar-la la nit de Nadal i va succeir que una vegada al connectar el corrent es van fondre els ploms de l’església de Sant Joan Baptista en plena Missa del Gall i llavors es va prendre la decisió de buscar un lloc millor pels pessebristes i a tal efecte se’ls va  cedir la Capella del Bon viatge que estava abandonada i plena de trastos.

El 1964 es va fer la primera exposició a l’Ermita del Bon Viatge. El darrer acte religiós que s’hi va celebrar era molt anterior a aquestes dates. En aquesta primera etapa de l’ermita en que havia pessebristes de la talla dels fundadors d’ un gran nivell, fen 3 pessebres monumentals i la resta de mides similars a les actuals.

El 1981 l’entitat ja tenia volada i  va organitzar la XII Trobada Pessebrista de Catalunya a la nostra ciutat amb exposicions a la Capella i a Can Negre. Aquesta va ser l’època d’or del pessebrisme tant en nombre com en qualitat de les obres i grans artistes.

El 1986 es va crear la Federació Catalana de Pessebristes que aplegava a tots els pessebristes del país i a tal fi les diferents agrupacions van transformar-se en Associacions, que com a tals tenien un status legal diferent. Des de 1986, dons estem constituïts com ASSOCIACIÓ DE PESSEBRISTES DE SANT JOAN DESPÍ.

Els pessebristes fundadors van anar deixant la seva activitat i donant pas a la generació de relleu amb artistes com Silvi Margarit, Gilbert Arnau, Antoni Margarit, Jordi Cabanillas i Salvador Oller,  que han mantingut viva la flama i són els mestres actuals..

Amb l’Associació funcionant a bon ritme el 2003 vàrem celebrar que feia 50 anys d’aquella primera reunió que tants bons moments ha reportat a la nostra ciutat i per tal motiu vam demanar a la Federació Catalana de Pessebristes que ens permetés organitzar la XXXIV Trobada dels Pessebristes de Catalunya i Balears  que va ser un èxit en tots els sentits, però sobretot,  ens va permetre agrair els esforços de tantes persones que, a lo llarg de 50 anys, havien mantingut alt l’esperit del pessebrisme. Vam aprofitar l’avinentesa per homenatjar als socis més veterans.